Then 2nd time, I went again to Putrajaya last Sunday and this time, I drove by myself. It happend again when I pecut 100km. Stereng bergegar lagi. Drive dah macam kena penyakit parkinson. My cousin beside me dah bising. She said something wrong with my stereng. Lepas itu dia mengadu dengan abang dia. Abang saudara I pun sama bising dengan I. He ask me to go check with Perodua before my 1st service.
Mula-mula on Monday I called the salesman yang I liaise beli kereta. Then I cerita my car problem, then immediately he said
Salesman: Owh, that one is tyre allignment problem. You need to go to tyre shop.
CikPetiteLady: Why must go to tyre shop? (Wondering)
Salesman: Because, its tyre problem. Only the tyre shop can fix it. Perodua tak ada warranty untuk tyre. Kalau you pergi Perodua service pun diorang tak nak buat.
CikPetiteLady: Ok,Thanks.
Hati I mula tak sedap. Bila I cerita this problem with my colleague, mereka semua bising ask me directly go to Perodua service "Jangan dengar cakap salesman tu. If you pergi juga kedai tyre, nanti masa 1st service you with Perodua, sure kena penalty and your warranty terus batal. Salesman tu tipu you".
Hari ini pula I MC akibat mengalami penyakit "cherries berries" since last night until this morning. Dalam tengahhari condition I agak pulih sedikit. So I decided nak pergi Perodua. But this time, I ajak my cousin to accompany me.
Sampai saja disana, pomen terus test my car. Then they said memang alignment and balancing lari teruk. Bahaya bila drive. So they setup again and no fee charges since it also still new before 1st service and still under warranty. My cousin pun start bagi ceramah dengan I. As he said "Moral of the story, apa-apa jadi dengan kereta ni, cepat-cepat datang service tak pun call abang pun boleh. Jangan percaya cakap salesman tu. Mentang-mentang dah dapat comission, buat sambil lewa je dengan customer.Salesman tu memang nak kena kan kau"
Now I've learned. Memang betul rumours yang I dengar sebelum ini. Salesman kereta memang suka ambil kesempatan dengan customer perempuan. Let say if I dengar juga cakap salesman, sure I lost the warranty. Lepas itu, sure kedai tyre charge I dengan harga yang tidak berpatutan.
Noted,
CikPetiteLady



5 comments:
good action azza... klau apa2 yg x kene dgn kete ko, must go to perodua service dulu.. don't ask that salesman.. diorg ni mulut manis bila nk jual kete jer..
huhuhu.....dont trust salesman
peliknye kete br sgt dpt da truk da alignment... u should complaint la jgn wat dek jer... ape2 pon g perodua dulu sbb kete ko still under warranty. anything ask k...
thanx babes/dude....aku da belajar dr pengalaman.... ;D anything I wil refer to all of you as well.... ;)
kalo aku la.. da lama aku maki org perotdua tuh.. muekekekekek.. (ckp blakang2 brani la)
Post a Comment