Start earlier this week office gave the temporary Internet access to do the online survey. Sure you all pelik sangatkan, why such big company bagi temporary Internet access? Ini semua antara salah satu cara how company can minimize the cost. Sebelum recession lagi, tempat kerja I ini sudah amalkan minimizing the cost.
So dlm mase sebulan temporary access ini, bukan semua website dapat masuk. Banyak website kena filter (i.e Facebook & Meebo). If we accept to enter the website juga, sure later sooner kene caught and kena tindakan tatatertib.Huhu....that's why I have no chance to online Facebook during office hour. Nak YM pun just using through e-mail. Nasib baik e-mail Yahoo boleh buka.
Berkata tentang penjimatan, currently I sudah start bawa bekal for lunch hour. Mula-mula memang liat nak bangun pagi memasak. But since I sudah start almost 3 days since Monday (semalam tak sempat), I dah mula rasa seronok bawa bekal. Makanan yang I bawa bukan lah lauk grand macam kat gerai makan nasi campur, but I cooked very simple dish only.
On 1st day, I cooked Nasi Goreng Cina instant, while 2nd day I cooked spaghetti mixed with Ayam Brand Chicken Spicy and today I cooked Macarony goreng. At least I already minimize my monthly meals during office hour around RM5.00 daily. So let say in a week RM5.00 x 4 = RM 20.00 (exclude Friday because this time we will go out for lunch at some place away from the office area). So in a month I minimize RM80.00, then minus cost barang-barang memasak like spagetthi, macarony and rencah-rencah for a monthis around RM30.00. So I dah ada saving RM50.00. Huhu...jimatkan!!!
Cuba bayangkan if a year, I jimat dalam RM600. Even the amount is little, but ingat 1 peribahasa yang sangat common dalam kehidupan kita "Sikit-sikit, Lama-lama jadi Bukit". You all pun boleh fikirkan apa yang boleh kita sama-sama minimize daily usage kita. Cuma shopping sahaja yang I belum fikirkan lagi macam mana nak minimize.Hehe...
Mari berjimat,
CikPetiteLady
Come Back
8 years ago



2 comments:
bagus2...tp jgn hangat2 t**i ayam je...mula2 je semangat pastu kembali kpd keadaan asal...hehe
haha...InsyaAllah....mmg nk berjimat dimusin gawat ni...:P
Post a Comment